Gesoigneerde
heren in gedempt licht. Leefden
Caravaggio en Rembrandt nog dan zouden zij Kevin Hendley (1961) waarschijnlijk
als collega-schilder beschouwen. Hendley verrast de toeschouwer door zijn
magistrale beheersing van het clair-obscur, de techniek en de stofuitdrukking.
Elementen die deze 16de en 17de –eeuwse meesters tot in
de finesse in hun vingers hadden. Hendley voegt er zijn eigen ingrediënten aan
toe: verborgen humor die op originele wijze in het werk is terug te vinden en
het samenspel van traditionele en hedendaagse elementen. Op
de gerenommeerde St-Martins kunstacademie in Londen vond Hendley niet één
leraar die bereid of in staat was hem het oude ambacht te leren. Niet
gepreoccupeerd met de hedendaagse avant-garde stromingen, bestudeerde hij
tijdens zijn studie daarom maar zelf zijn grote voorbeelden in de National
Gallery in Londen. Hij bewondert Caravaggio en adoreert Rembrandt, de absolute
meester van het licht. Daarnaast noemt hij Velasquez, Toulouse-Lautrec en Honoré
Daumier als schilders die hem inspireren. Een interessante reeks schilders. Op
het eerste gezicht misschien een weinig voor de hand liggende combinatie. Maar
wie het werk van Hendley ziet, komt kenmerken van al deze meesters tegen. Het
theatrale licht van Rembrandt en Caravaggio, de gedistingeerde portretkunst van
Velasquez, de humor en tragiek in de raak getroffen beelden uit het dagelijkse
leven van Toulouse-Lauterc en Daumier. Hendley
haalt zijn motieven eveneens uit de dagelijkse werkelijkheid. Hij maakt schetsen
van situaties die hij tegenkomt: op straat, in de kroeg, bij operagezelschappen.
Hij maakt geen foto’s omdat het tekenen als oefening dient. In de studio werkt
hij de schetsen uit. Talloze voorstudies gaan aan het schilderen vooraf. Hendley
schept vanuit deze beelden een geheel eigen schilderkunstige wereld. Een
fascinerende wereld waarin voornamelijk mannen figureren. Het zijn goed geklede
mannen, keurig in het pak, gezicht in de plooi, echte gentlemen. Achter deze
onberispelijke façade vermoeden wij de aanwezigheid van een verrassende
binnenwereld. Vreemde contrasten, een tragikomische noot, iets onbestemds in de
gelaatsuitdrukking van de mannen dat herinnert aan de jongen die zij ooit waren,
versterken deze indruk. Soms zijn
vervreemdende elementen toegevoegd aan hun kleding: een hemd over een pak
gedragen, een merkwaardig hoofddeksel, een groot servet dat om de nek geknoopt
is, een opgespeld schetsje. Er is vaak een merkwaardig contrast met de omgeving.
De heren in pak worden vergezeld door zorgvuldig geportretteerde schapen, of
afgebeeld met een onverklaarbaar attribuut. Het gegeven blijft steeds simpel.
Hendley verliest zich nergens in onnodige details. De schilderijen worden
opgebouwd uit lagen olieverf en geschilderd op paneel. De kleuren zijn
zorgvuldig afgewogen, meestal ingetogen. Hendley laat de gebruikte traditionele
werkwijze bewust contrasteren met de motieven uit het dagelijkse leven. Het is
de spanning tussen deze twee werelden die hem boeit. Kevin
Hendley werd geboren in Derbyshire als zoon van een mijnwerker. Voordat hij met
zijn schildersopleiding begon, voltooide hij een opleiding tot meester-slager.
Hij studeerde aan de St. Martin’s School of Art & Design. Al voor zijn
afstuderen werd hij benoemd tot ‘artist in residence’ van de Royal Opera.
Hij exposeerde eerder in Londen bij Sue Williams en kreeg verschillende
opdrachten in en buiten Engeland. Vanaf 1997 wordt Kevin Hendley exclusief door
Smelik en Stokking Galleries vertegenwoordigd.
|
|
|